محل تبلیغات شما
علت نزول آیه چنین بوده که در روز فتح مکه رسول خدا صلى الله علیه و آله به بلال دستور فرمود که بر بالاى کعبه رود و اذان بگوید. عتاب بن اسید ابن العیص به خاطر تعصب جاهلیت گفت: خدا پدرم را بیامرزد که وفات یافت و این صدا را نشنید و نیز حارث بن هشام از روى مسخره گفت: اى کاش محمد به جاى این کلاغ سیاه (مرادش بلال بوده) فرد دیگرى را براى گفتن اذان وامی‌داشت سپس این آیه نازل شد(تفسیر کشف الاسرار)

سلام

 

 

بنام خدا

برای درک شرایط اجتماعی بعثت پیامبر اسلام ص لازم است اوضاع اجتماعی عرب بدوی.را بدانیم 

از جمله انکه بت پرستی رواج داشت

جنگ های قبیله ای و کشتارهای فراوان امری رایج بود

قبیله های پراکنده و سردرگم نگاهی بیابانگرد داشتند و شجاعت در جنگ و عدم رحم و شفقت نسبت به غیر ،از افتخارات انها بودو نشان عصبیت عرب بشمار میرفت

غیرت وحشیانه نسبت به زن به حدی بود که هرگاه درگیری ایجاد میشد برای اینکه نشان بدست رقیب نیفتد زنده به گور کردن انها غیرتمندانه تلقی میشد

برده داری و ظلم های غیر انسانی نسبت به انها از مومات برتری جویی طبقه فرادست بود

چند همسری نامحدود نشان ثروتمندی بود چه انکه زن کالایی چون ابزار های دیگر زندگی تلقی میشد

بی عدالتی و ظلم به نهایت رسیده بود

و در یک کلام بجز روابط تجاری که قریش با شهرها و مناطق دیگر داشتند و برخی اشعار که تا حدی بیانگر ادبیات عرب بود که انهم بیشتر در تهییج افکار متکبر و رقابت های قبیله ای بود، هیچ نشانی از انسانیت و روابط درست انسانی در بین اعراب پراکنده وجود نداشت

و در این شرایط پیامبر مهربانی که به هدایتشان حریص بود و خون دلها خورد ظهور کرد

کار پیامبر بسیار سخت بود

هم باید به توحید دعوتشان میکرد که صاحبان زر و زور مقاومت می کردند و هم باید سطح فرهنگشان را ارتقا میداد که حرفش را نمی فهمیدند 

برایشان نا مانوس بود که خالقی ناپیدا را بپذیرند و بت ها را رها کنند

برایشان عجیب بود که باید با زن مهربان باشند قاعده و محدوده ای در باب تعدد همسر داشته باشند

 

اینکه غیرت شرافتمندانه به نش داشته باشند و ن را جابجا نکنند و به یکدیگر نفروشند بنظرشان عجیب بود

 

برابری و برادری واژه ای نامفهوم بود و همنشین شدن با فرودستان دیروز برایشان ناباورانه می نمود

 

رعایت حق الناس و قواعد درست تجارت نزدشان مضحک بود

 

یکپارچگی و وحدت زیر لوای توحید غیر قابل تصور بود

 

ارجحیت افراد فقط با ملاک تقوا نه هیچ چیز دیگر لفظی عبث جلوه می کرد ،.ان اکرمکم عندالله اتقاکم ،ایه ای بود که در فضای اجتماعی انزمان نه پذیرش داشت و نه باورمند بود 

 

 

حفظ احترام والدین و عدم فروش مادری که ارثیه پدرشان بود حس مغبونی به انها میداد

 

لکن پیامبر عزیز ما بتدریج و با رنج و مشقاتی فراوان همه ی اینها را ساخت و خشت به خشت روی هم چید و جامعه ای ارمانی ایجاد کرد که چنان توحیدی شده بود که سلام و صلوات بر نبی خدا ذکر کلامشان بود و جمع اوری اب وضوی رسول او متبرکشان میکرد

یکی از موارد خاص که فقط در یک پیامبر اولو العزم و جهانی بوجود امد تشکیل حکومت بود (بجز داود و سلیمان که البته جهانی نبودند) و این حاکمیت ااماتی برای پیامبر ایجاد می کرد که پیامبرانی چون ابراهیم و موسی و. تجربه نکرده بودند و این حاکمیت ی عاملی شد که دین خاتم علاوه بر تحولات ذهنی اشخاص و توجه به خدا در باب زندگی اجتماعی و رابطه جامعه و حاکم نیز موماتی را بپذیرند و بدینگونه دین اسلام را می توان تنها دین دنیای امروز دانست که در امور ی نیز صاحب نظر است و دستوراتی از جانب خدا برای زندگی اجتماعی و حکومتی دارد

عقلایی نگاه کنیم نمی توان پذیرفت که ان حالت عرفانی محض و تسلیم کامل در برابر نبی گرامی در تار و پود همه ی اعراب تنیده باشد اگرچه جو غالب پذیرش بی قید و شرط دستورات پیامبر بود لکن بودند افرادی که با اکراه با پیامبر ص همگون نشان میدادند و دنبال فرصتی بودند که تقاص انچه را باعث شده بود انان را از کبر دوران جاهلیشان دور کند بگیرند

و دوباره اختلاف طبقاتی را پر رنگ کنند و دنیای اباد را بهتر از اخرت بخواهند و بقیه را عبید خود سازند

و با مرگ رسول الله ص زمینه ای پیش امد که انتقام تحمل ۲۳ساله اشان را بگیرند

شاید اولین جمله بازگشت به عصر جاهلی همان روز وفات نبی مکرم اسلام حادث شد

که خلیفه دوم بنقل از پیامبر گفت خلیفه باید از قریش باشد و شروعی بود که ان اکرمکم عندالله اتقیکم به کناری نهند و عصبیت قبیله ای مجدد سرباز کند

حالت تعبد ماندگار از زمان نبی انها را از پراکندگی برحذر داشت و بر سر خلیفه ای قریشی وفاق کردند که بی حضور علی ع انجام شد

چه انکه تمام اندیشمندان فریقین اسلامی متفقند که اگر علی بر حسب رسم عربی که نزدیکترین فرد متوفا مسیول غسل و کفن اوست نبود و علی ع در سقیفه حضور داشت همگی بی توجه به هر دیدگاهی بر گرد او جمع میشدند که هم قریشی بود و نزدیکترین یار پبامبر و دیگر دلیلی برای رد او از جانب خلیفه دوم وجود نداشت

 

لکن سرنوشت میراث پیامبر به گونه ای متفاوت رقم خورد و گروهی حضور علی ع را لازمه انتخاب درست دانستند

در این بین بودند متولان ثروت اندوزی چون ابوسفیان که بر سر اجبار و در فتح مکه مسلمان شدند و فرصتی یافتند تا ابی گل الود کنند و از این نمد کلاهی بسازند

و کسانی دیگر از مخلصین چون ابوذر و مقداد و عمار .که عدم انتخاب علی ع را انحرافی بزرگ در ادامه میراث پیامبر دانستند 

و در این بین علی نه حیله ی ابوسفیان را برتافت و نه اجرای حقگویی ابوذر ها را به مصلحت دانست و همگی دم فرو بستند و کمک کار خلافا گردیدند تا نهال اسلام رشد نماید و فتوحاتی عظیم بدست اورد

در این میان عبدالله سباء فرقه ای غالی را بنا نهاد که خدا را در علی ع حلول شده یافت و مقام الوهیت برایش قایل شد که از جانب امام علی مطلقا طرد گردید که گفتارش کفر امیز بود لکن رواج اندیشه اش مستمسکی شد تا قرنها بر شیعیان راستین بتازند و با اتهاماتی چون زندیق و. مورد ظلم واقع شوند و همچنان اصیل ترین و پاکترین فرقه ی اسلامی مورد هجمه باشد و وهابیان بتوانند کفرگویی های سباء را بنام شیعه به خورد اهل تسنن دهند و عامل طرد و فاصله گیری از یکدیگر شوند

 

بنظر می رسید اختلافات فاحشی به مفهوم امروزی در زمان خلفا و حتی امام علی ع بروز و ظهور نداشت چه انکه همان مردمی که خلفای راشدین را پذیرفتند رو بسوی علی و پسرش حسن علیهما السلام اوردند

لکن تحولات این چند دهه شرپعی بود برای زاویه دارشدن اقلیتی حق طلب با عموم اجتماع .

اجتماعی که جهاد های چند دهه و غنایم ناشی از ان ثروتمندشان کرده بود و عقل دینیشان را زایل کرده و دنیا طلبی و عافیت جویی را جایگزین کرده بود

و همین زمینه ای شد که دنیا طلبانی چون معاویه با گفتارهایی بظاهر قرانی و در باطن به هدف گرفتن انتقام سروری از دست رفته اشان بر جامعه اسلامی غلبه کنند

فهم هرمنوتیکی از دین

واژه ی کلیذی:«الینگی »،دردی نهفته

تمدن اسلامی،ظرفیت ها و آسیب شناسی آن(۲)

ای ,  ,پیامبر ,علی ,خدا ,های ,بود و ,بود که ,علی ع ,و در ,در این

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دختــــــــــر هابیل